Temat lekcji: Dwie postawy wobec życia ("Dekalog. Jeden")
Czas trwania: 2 godziny lekcyjne
Cel lekcji:uczeń:
- poznaje sylwetkę reżysera
- rozumie pojęcie dekalogu i potrafi je odnieść do własnego życia
- potrafi wykorzystać film jako kontekst epoki
- rozumie pojęcie "kino moralnego niepokoju".
Pojęcia kluczowe: dekalog, sacrum, racjonalizm, irracjonalizm.
1. Uczniowie czytają notatkę dotyczącą Krzysztofa Kieślowskiego, filmu "Dekalog" oraz "kina moralnego niepokoju". Samodzielnie sporządzają krótką notatkę w zeszycie.
2. Informuję uczniów, że będziemy oglądali film w kontekście omówionej Biblii oraz lekcji z cyklu filmowego.
3. Uczniowie sporządzają notatkę - definicję "dekalogu". Zapisują w zeszycie treść pierwszego przykazania: Nie będziesz miał bogów cudzych przede mną.
4. Przypominamy sobie pojęcie "sacrum". Na pierwszych lekcjach dotyczących Biblii uczniowie poznali pojęcie "sacrum" i "profanum".
5. Przed obejrzeniem filmu proszę uczniów, aby mieli na uwadze treść przykazania w kontekście fabuły.
Uwaga: w sieci dostępny jest film K. Kieślowskiego, ale na stronie nielegalnej, ponadto brakuje tam kilku minut, tuż przed końcem, ważnych scen.
Ja uruchomiłam film z płyty DVD.
6. Po filmie uczniowie zapisują w zeszytach jakie pytania zadawał Paweł.
Dlaczego ludzie umierają? Co to jest śmierć? Czym jest dusza? Po co się żyje? Czy Bóg istnieje? Jaki jest?
7. Wniosek w zeszytach: Pytania stawiane przez Pawła to pytania eschatologiczne, egzystencjalne, dotyczą sfery sacrum
8. Proszę uczniów o rozpisanie, jakie odpowiedzi uzyskał Paweł.8. Notatka powinna zawierać następujące informacje:
Odpowiedzi taty: Ludzie umierają z różnych powodów. Śmierć to proces, który kończy nasze życie, serce przestaje pompować krew. Żyjemy, aby inni po nas mieli lepiej.
Są to odpowiedzi naukowca. Reprezentuje on wobec życia POSTAWĘ RACJONALNĄ. Sferą sacrum jest dla niego nauka.
Odpowiedzi cioci Ireny: Bóg jest miłością, czuje się Go. Żyjemy po to, aby obdarzać innych miłością, być z nimi.
Są to odpowiedzi osoby wierzącej, katoliczki. Ciocia reprezentuje wobec życia POSTAWĘ IRRACJONALNĄ. Sacrum to dla niej wiara, religia.
9. Uczniowie szukają odpowiedzi na pytanie: Dlaczego wydarzyła się tragedia? Co takiego się stało?
Dyskusja, która powinna prowadzić do konkluzji, że tata Pawła zaufał doświadczeniu i nauce, nie wziął pod uwagę przypadku, zbiegu okoliczności, losu/Boga.
10. Rozmowa na temat tego, co w naszym życiu jest objęte sferą sacrum.
11. Krótkie omówienie techniki filmowej, zwrócenie uwagi na sposób kadrowania, ujęcia, rolę detali i muzyki w filmie.
12. Zadanie domowe: Napisz recenzję filmu K. Kieślowskiego.
Po lekcji: uczniów bardzo zainteresowała postać siedząca nad rzeką oraz "inteligentny" komputer. Dyskusja, kto jest kim/czym była bardzo burzliwa i mocno skręcała w stronę istnienia nowego Boga-SI.
Uczniowie zwrócili też uwagę na sygnały, jakie otrzymywał tata Pawła: rozlany atrament, mężczyzna nad rzeką.
Ogromne wrażenie zrobiła muzyka. Duża grupa uczniów zauważyła kadrowanie, symbolikę gołębia, martwego psa, budowanego kościoła.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz