Temat lekcji: Film jako tekst kultury.
Cele lekcji:
- uczeń rozumie pojęcie "tekst kultury" i "film"
- uczeń rozpoznaje elementy filmu: kadr, ujęcie, scena, sekwencja
- uczeń rozpoznaje rodzaje planów filmowych
Czas trwania: 90 minut
Klasa I liceum
1. Na początku burza mózgów: co kojarzy się ze słowem TEKST i słowem KULTURA.
Oczekiwane odpowiedzi:
tekst - treść, słowa, litery, coś, co czytamy, rozmawiamy o tym, interpretujemy
kultura - książki, teatr, piosenki, film, fotografia, obraz, teledysk
2. Wspólne szukanie odpowiedzi na pytanie, czym wobec powyższego jest TEKST KULTURY?
Oczekiwane odpowiedzi: coś, co można opisać, zinterpretować, nie tylko przeczytać, to np. wiersz, obraz, piosenka, powieść.
3. Informuję uczniów, że dzisiaj skupimy się na filmie - jednym z tekstów kultury, na który mogą powołać się na maturze.
4. Zadaję pytanie, czy uczniowie zgadzają się z takimi definicjami filmu:
Film to ruchoma fotografia.
Film to połączenie różnych dziedzin sztuki.
5. Szukając odpowiedzi na pytanie, rozpisujemy na tablicy, z czego zbudowany jest film:
Oczekiwane odpowiedzi: dźwięk, słowo, obraz, ruch, czas. Są to różne dziedziny sztuki: malarstwo, taniec, muzyka, literatura, fizyka :)
6. Przechodzimy do słowniczka filmowego. Puszczam uczniom film, a oni samodzielnie notują, mogą też zaglądać do podręcznika, pojęcia: kadr, ujęcie, scena, sekwencja.
Strona na youtubie prowadzona przez "Sflmowani":
https://www.youtube.com/watch?v=RtAqQKmEpI
7. Przechodzimy do planów filmowych, które uczniowie mają omówione w podręczniku. Rozdaję zadanie do wklejenia do zeszytu; zadanie pochodzi z zasobów wydawnictwa podręcznika:
Połącz pojęcia z definicjami:
A. Plan ogólny. |
1.twarz ludzka zajmuje większą część ekranu |
A. ..... |
B. Plan pełny. |
2.popiersie postaci |
B. ....... |
C. Plan amerykański |
3.szczegół postaci ludzkiej lub powiększenie rekwizytu |
C. ..... |
D. Plan półpełny |
4.całościowy obraz miejsca akcji, przedstawiający postaci i miejsca w konkretnym otoczeniu |
D. ....... |
E. Półzbliżenie |
5.postać pokazana od kolan w górę |
E. ..... |
F. Zbliżenie |
6.postać ludzka pokazana od stóp do głowy na tle dekoracji |
F. .... |
G. Detal |
7.postać pokazana od pasa w górę |
G. ..... |
Jeśli zostało jeszcze trochę czasu, można poprosić uczniów o podawanie ulubionych gatunków filmowych i wypisanie ich na tablicy.
8. Podsumowanie, ewaluacja.
Wnioski po lekcji: uczniowie z trudem wpadli na odpowiedzi w punkcie 1. i 5. Ze słowem "kultura" kojarzyło im się tylko "zachowanie"; jako elementy budowy filmu wymieniali: bohaterowie, scenariusz, scenografia - podłączyłam to pod obraz i słowo. Wybuch radości następował w trakcie oglądania filmu, przy fragmencie z filmu "Deadpool".
Lekcje są wstępem do oglądania "Dekalogu" cz. I w reżyserii Krzysztofa Kieślowskiego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz