sobota, 22 października 2022

Film jako tekst kultury. Słowniczek filmowy.

 Temat lekcji: Film jako tekst kultury. 

Cele lekcji: 

- uczeń rozumie pojęcie "tekst kultury" i "film"

- uczeń rozpoznaje elementy filmu: kadr, ujęcie, scena, sekwencja 

- uczeń rozpoznaje rodzaje planów filmowych 

Czas trwania: 90 minut 

Klasa I liceum 

1. Na początku burza mózgów: co kojarzy się ze słowem TEKST i słowem KULTURA. 

Oczekiwane odpowiedzi: 

tekst - treść, słowa, litery, coś, co czytamy, rozmawiamy o tym, interpretujemy 

kultura - książki, teatr, piosenki, film, fotografia, obraz, teledysk 

2. Wspólne szukanie odpowiedzi na pytanie, czym wobec powyższego jest TEKST KULTURY?

Oczekiwane odpowiedzi: coś, co można opisać, zinterpretować, nie tylko przeczytać, to np. wiersz, obraz, piosenka, powieść. 

3. Informuję uczniów, że dzisiaj skupimy się na filmie - jednym z tekstów kultury, na który mogą powołać się na maturze. 

4. Zadaję pytanie, czy uczniowie zgadzają się z takimi definicjami filmu:

Film to ruchoma fotografia. 

Film to połączenie różnych dziedzin sztuki. 

5. Szukając odpowiedzi na pytanie, rozpisujemy na tablicy, z czego zbudowany jest film: 

Oczekiwane odpowiedzi: dźwięk, słowo, obraz, ruch, czas. Są to różne dziedziny sztuki: malarstwo, taniec, muzyka, literatura, fizyka :) 

6. Przechodzimy do słowniczka filmowego. Puszczam uczniom film, a oni samodzielnie notują, mogą też zaglądać do podręcznika, pojęcia: kadr, ujęcie, scena, sekwencja. 

Strona na youtubie prowadzona przez "Sflmowani": 

https://www.youtube.com/watch?v=RtAqQKmEpI

7. Przechodzimy do planów filmowych, które uczniowie mają omówione w podręczniku. Rozdaję zadanie do wklejenia do zeszytu; zadanie pochodzi z zasobów wydawnictwa podręcznika: 

Połącz pojęcia z definicjami:  

A. Plan ogólny.

1.twarz ludzka zajmuje większą część ekranu

A. .....

B. Plan pełny.

2.popiersie postaci

B. .......

C. Plan amerykański 

3.szczegół postaci ludzkiej lub powiększenie rekwizytu

C. .....

D. Plan półpełny 

4.całościowy obraz miejsca akcji, przedstawiający postaci i miejsca w konkretnym otoczeniu

D. .......

E. Półzbliżenie

5.postać pokazana od kolan w górę

E. .....

F. Zbliżenie

6.postać ludzka pokazana od stóp do głowy na tle dekoracji

F. ....

G. Detal

7.postać pokazana od pasa w górę

G. .....

 


 Jeśli zostało jeszcze trochę czasu, można poprosić uczniów o podawanie ulubionych gatunków filmowych i wypisanie ich na tablicy.

8. Podsumowanie, ewaluacja. 


Wnioski po lekcji: uczniowie z trudem wpadli na odpowiedzi w punkcie 1. i 5. Ze słowem "kultura" kojarzyło im się tylko "zachowanie"; jako elementy budowy filmu wymieniali: bohaterowie, scenariusz, scenografia - podłączyłam to pod obraz i słowo. Wybuch radości następował w trakcie oglądania filmu, przy fragmencie z filmu "Deadpool".

Lekcje są wstępem do oglądania "Dekalogu" cz. I w reżyserii Krzysztofa Kieślowskiego.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz