niedziela, 16 października 2022

Jak omówić fragmenty "Apokalipsy" św. Jana?

Konspekt lekcji 

Temat: Jak ogarnąć koniec świata? Analiza fragmentów "Apokalipsy" św. Jana. 

Czas trwania: 45 minut. 

Temat zaczerpnęłam z propozycji metodycznych wydawnictwa GWO (seria pt. Sztuka wyrazu).

Cele lekcji:

- uczeń rozumie i zna znaczenie słowa "apokalipsa"

- uczeń potrafi wskazać genezę księgi 

- uczeń potrafi wskazać elementy symboliczne 

- uczeń rozumie podstawowe elementy wizji końca świata zawarte w prezentowanych fragmentach.

Formy pracy: dyskusja, praca w grupach, praca indywidualna. 


Przebieg lekcji. 

1. Pytania inicjujące dyskusję: Co kojarzy ci się ze słowem "apokalipsa"? Jakie mogą być przyczyny rzeczywistej katastrofy ludzkości? 

2. Czytanie informacji o księdze z podręcznika, uczniowie samodzielnie konstruują notatkę. Musi ona zawierać informacje:

- znaczenie słowa "apokalipsa"

- geneza księgi 

- kompozycja 

Wszystko krótko, zwięźle i na temat. 

Przy kompozycji proponuję uczniom skorzystać jedynie z podręcznika, w którym podano, że całość jest podzielona na dwie części:

I część - opisuje objawienie Chrystusa 

II część - opisuje objawienie związane z całym światem 

Pomijam szczegóły obecne w wielu prezentacjach i scenariuszach w internecie, przedstawiające podział na prolog, dwie wizje,  epilog, i jeszcze mowa jest o paruzji. Uważam, że na to przyjdzie czas w powtórkach, ale zasadniczo uczniom to niepotrzebne. Wspominam, że księga ma formę listów.

Akcentuję znaczenie słowa "apokalipsa" - objawienie, gatunek literacki. 

3. Dzielę klasę na grupy, każda ma przeanalizować fragmenty w podręczniku pod kątem symboli. Przypomnienie, czym jest symbol (ewentualnie mogą przeczytać definicję w podręczniku).

Na tablicy piszę: Symbolika w "Apokalipsie" św. Jana:

- osoby, istoty, zwierzęta: 

- liczby:

- przedmioty i miejsca:

Kiedy grupa jest gotowa, lider podchodzi do tablicy i wypisuje, co znaleźli. 

 Rozmawiamy na ten temat, a później sporządzamy notatkę, wybierając najistotniejsze rzeczy: 

symbolika liczby 7 - doskonałość, 6 - niedoskonałość, 4 - świat stworzony, 12 - Izrael

Baranek - Chrystus, Bestia - szatan, zło, pieczęć - tajemnica dotycząca ludzkości, Czterech Jeźdźców Apokalipsy - choroba, woja, głód, śmierć. 

4. Czytam fragmenty z podręcznika, akcentując je w odpowiednich miejscach. 

5. Wspólnie komentujemy plan wizji końca świata. 

6. Notatka: 

"Apokalipsa" św. Jana kończy się wizją sądu dokonanego przez "Zasiadającego na tronie".  Tworzy on nowy świat, raj na ziemi. 

7. Podsumowanie lekcji: podkreślam, że chcę, aby wynieśli z lekcji wiedzę o tym co oznacza słowo "apokalipsa", w jakich warunkach powstała księga, jakie pojawiają się tam przykładowe symbole i czym się kończy. 

8. Ewaluacja lekcji: co im się podobało? co ich zaskoczyło? co ich znudziło? czy dowiedzieli się czegoś nowego?


PO LEKCJI: uczniów szczególnie zainteresowała numerologia, byli też zaskoczeni tym, że na końcu księgi powstaje nowy świat, powiedzieli, iż sądzili, że "Apokalipsa" św. Jana opisuje szczegółowo zagładę i nic ponadto. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz