Konspekt lekcji
Temat: Jak ogarnąć koniec świata? Analiza fragmentów "Apokalipsy" św. Jana.
Czas trwania: 45 minut.
Temat zaczerpnęłam z propozycji metodycznych wydawnictwa GWO (seria pt. Sztuka wyrazu).
Cele lekcji:
- uczeń rozumie i zna znaczenie słowa "apokalipsa"
- uczeń potrafi wskazać genezę księgi
- uczeń potrafi wskazać elementy symboliczne
- uczeń rozumie podstawowe elementy wizji końca świata zawarte w prezentowanych fragmentach.
Formy pracy: dyskusja, praca w grupach, praca indywidualna.
Przebieg lekcji.
1. Pytania inicjujące dyskusję: Co kojarzy ci się ze słowem "apokalipsa"? Jakie mogą być przyczyny rzeczywistej katastrofy ludzkości?
2. Czytanie informacji o księdze z podręcznika, uczniowie samodzielnie konstruują notatkę. Musi ona zawierać informacje:
- znaczenie słowa "apokalipsa"
- geneza księgi
- kompozycja
Wszystko krótko, zwięźle i na temat.
Przy kompozycji proponuję uczniom skorzystać jedynie z podręcznika, w którym podano, że całość jest podzielona na dwie części:
I część - opisuje objawienie Chrystusa
II część - opisuje objawienie związane z całym światem
Pomijam szczegóły obecne w wielu prezentacjach i scenariuszach w internecie, przedstawiające podział na prolog, dwie wizje, epilog, i jeszcze mowa jest o paruzji. Uważam, że na to przyjdzie czas w powtórkach, ale zasadniczo uczniom to niepotrzebne. Wspominam, że księga ma formę listów.
Akcentuję znaczenie słowa "apokalipsa" - objawienie, gatunek literacki.
3. Dzielę klasę na grupy, każda ma przeanalizować fragmenty w podręczniku pod kątem symboli. Przypomnienie, czym jest symbol (ewentualnie mogą przeczytać definicję w podręczniku).
Na tablicy piszę: Symbolika w "Apokalipsie" św. Jana:
- osoby, istoty, zwierzęta:
- liczby:
- przedmioty i miejsca:
Kiedy grupa jest gotowa, lider podchodzi do tablicy i wypisuje, co znaleźli.
Rozmawiamy na ten temat, a później sporządzamy notatkę, wybierając najistotniejsze rzeczy:
symbolika liczby 7 - doskonałość, 6 - niedoskonałość, 4 - świat stworzony, 12 - Izrael
Baranek - Chrystus, Bestia - szatan, zło, pieczęć - tajemnica dotycząca ludzkości, Czterech Jeźdźców Apokalipsy - choroba, woja, głód, śmierć.
4. Czytam fragmenty z podręcznika, akcentując je w odpowiednich miejscach.
5. Wspólnie komentujemy plan wizji końca świata.
6. Notatka:
"Apokalipsa" św. Jana kończy się wizją sądu dokonanego przez "Zasiadającego na tronie". Tworzy on nowy świat, raj na ziemi.
7. Podsumowanie lekcji: podkreślam, że chcę, aby wynieśli z lekcji wiedzę o tym co oznacza słowo "apokalipsa", w jakich warunkach powstała księga, jakie pojawiają się tam przykładowe symbole i czym się kończy.
8. Ewaluacja lekcji: co im się podobało? co ich zaskoczyło? co ich znudziło? czy dowiedzieli się czegoś nowego?
PO LEKCJI: uczniów szczególnie zainteresowała numerologia, byli też zaskoczeni tym, że na końcu księgi powstaje nowy świat, powiedzieli, iż sądzili, że "Apokalipsa" św. Jana opisuje szczegółowo zagładę i nic ponadto.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz