poniedziałek, 6 listopada 2023

,,Nie umiera ten, kto trwa w pamięci żywych" (Jan Twardowski).

 Pomysł na tę lekcję podsunął mi ktoś kiedyś na jakimś forum. Niestety nie pamiętam kto konkretnie. Lekcja wyszła bardzo dobrze, więc się dzielę pomysłem. Zajęcia przeprowadziłam w klasie ósmej. 

Temat: ,,Nie umiera ten, kto trwa w pamięci żywych" (Jan Twardowski).

Lekcję należy przeprowadzić po omówieniu trenów Jana Kochanowskiego jako kontekst filmowy.

Cel lekcji: poznanie różnych sposób ujęcia tematu śmierci dziecka, omówienie motywu-symbolu drzewa

Przebieg lekcji

  1. Przypomnienie treści i budowy trenów, poinformowanie uczniów o celach lekcji.

  2. Informacja na temat filmu: we Francji od 50 lat działa szkoła, która prowadzi kursy animacji cyfrowej; każdego roku organizują festiwal, na którym pokazują swoje prace. Jednym z takich filmów jest produkcja pt. ,,The tree" (drzewo).

  3. Projekcja filmu – https://www.youtube.com/watch?v=ppACa98KCXU.

  4. Krótkie, ustne streszczenie historii.

  5. Pytania skierowane do uczniów:

    Jaki jest związek między filmem a trenami Jana Kochanowskiego?

    Czy coś szczególnego zwróciło waszą uwagę? Zainteresowało was?

  6. Zadanie – w formie tabelki w zeszycie.

    W jaki sposób ojcowie pielęgnowali pamięć o córce?

    ,,Treny" Jana Kochanowskiego

    Film ,,The tree"



    Dobrze, gdyby w tabelce pojawiła się informacja, że polski poeta utrwalał postać córki poprzez poezję, metaforycznie. Bohater filmu dbał o drzewko, bo ono symbolizowało dla niego córkę.

    Jeśli to wybrzmi na lekcji, to swobodnie można przejść do motywu drzewa.

  7. Przypomnienie uczniom trenu V, w którym Urszulka została porównana do drzewa oliwnego.

  8. W filmie także skorzystano z tego motywu. Można przypomnieć uczniom symbolikę.




    - slajd. 

  9. Porównanie ujęcia tematu przez poetę i reżysera filmu. Przykładowa notatka: W "Trenie" V Urszula Kochanowska została porównana do drzewka oliwnego. Poeta w ten metaforyczny sposób opisał śmierć córeczki. W filmie bohater dba o roślinkę, aby ją ratować, poświęca siebie. Drzewko symbolizuje dla niego córkę.

  10. Warto przy okazji zwrócić uwagę na frazeologizmy: ,,pielęgnować pamięć" – czyli wspominać kogoś, utrwalać pamięć o nim.

  11. Podsumowanie – nawiązanie do tematu, pytanie zadane uczniom albo wybranemu uczniowi – w jaki sposób rozumiesz temat? Czy się z nim zgadzasz?

  12. Świetnie byłoby, gdyby odpowiedź na pytanie w temacie znalazła się w zeszycie.....


UWAGI

Inne propozycje przeprowadzenia lekcji:

1. Można wykorzystać narzędzia TIK:

  • zapropnować uczniom wykonanie chmury wyrazów związanych ze smutkiem, cierpieniem: WordArt.com - Word Cloud Art Creato

2. Można skupić się na budowie trenu i porównać etapy żalu z obrazami na filmie, np.


Budowa trenu – porządek epicedium

Obrazy w filmie

exordium – wyjawienie przyczyny bólu


widok kaszlącej córki, jej choroba

laudatio – wyliczenie zasług zmarłego


córeczka dawała miłość, siły ojcu, nadawała sens jego życiu

comploratio – opłakiwanie


płacz po śmierci dziecka, złość – wyrzucenie drzewka

consolatio – pocieszenie


podlewanie drzewka, pielęgnacja, ochrona


  1. W filmie jest też ważny wątek wody – jej życiodajnej siły, można do tego nawiązać.

  2. Film rozpoczyna się zabiegiem retrospekcji – można o tym wspomnieć.

  3. Można skupić się na symbolice rośliny – tak naprawdę suchej gałęzi, martwej, to działania, uczucia człowieka dają temu drzewku życie w sensie metaforycznym, metafizycznym.

  4. Na drugiej lekcji można by razem z uczniami stworzyć konspekt rozprawki pt. ,,Cierpienie w życiu człowieka” i wpleść kontekst filmowy, żeby pokazać uczniom, że jest to możliwe i jak to zrobić.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz