Pomysł na tę lekcję podsunął mi ktoś kiedyś na jakimś forum. Niestety nie pamiętam kto konkretnie. Lekcja wyszła bardzo dobrze, więc się dzielę pomysłem. Zajęcia przeprowadziłam w klasie ósmej.
Temat: ,,Nie umiera ten, kto trwa w pamięci żywych" (Jan Twardowski).
Lekcję należy przeprowadzić po omówieniu trenów Jana Kochanowskiego jako kontekst filmowy.
Cel lekcji: poznanie różnych sposób ujęcia tematu śmierci dziecka, omówienie motywu-symbolu drzewa
Przebieg lekcji
Przypomnienie treści i budowy trenów, poinformowanie uczniów o celach lekcji.
Informacja na temat filmu: we Francji od 50 lat działa szkoła, która prowadzi kursy animacji cyfrowej; każdego roku organizują festiwal, na którym pokazują swoje prace. Jednym z takich filmów jest produkcja pt. ,,The tree" (drzewo).
Projekcja filmu – https://www.youtube.com/watch?v=ppACa98KCXU.
Krótkie, ustne streszczenie historii.
Pytania skierowane do uczniów:
Jaki jest związek między filmem a trenami Jana Kochanowskiego?
Czy coś szczególnego zwróciło waszą uwagę? Zainteresowało was?
Zadanie – w formie tabelki w zeszycie.
W jaki sposób ojcowie pielęgnowali pamięć o córce?
,,Treny" Jana Kochanowskiego
Film ,,The tree"
Dobrze, gdyby w tabelce pojawiła się informacja, że polski poeta utrwalał postać córki poprzez poezję, metaforycznie. Bohater filmu dbał o drzewko, bo ono symbolizowało dla niego córkę.
Jeśli to wybrzmi na lekcji, to swobodnie można przejść do motywu drzewa.
Przypomnienie uczniom trenu V, w którym Urszulka została porównana do drzewa oliwnego.
W filmie także skorzystano z tego motywu. Można przypomnieć uczniom symbolikę.
- slajd.Porównanie ujęcia tematu przez poetę i reżysera filmu. Przykładowa notatka: W "Trenie" V Urszula Kochanowska została porównana do drzewka oliwnego. Poeta w ten metaforyczny sposób opisał śmierć córeczki. W filmie bohater dba o roślinkę, aby ją ratować, poświęca siebie. Drzewko symbolizuje dla niego córkę.
Warto przy okazji zwrócić uwagę na frazeologizmy: ,,pielęgnować pamięć" – czyli wspominać kogoś, utrwalać pamięć o nim.
Podsumowanie – nawiązanie do tematu, pytanie zadane uczniom albo wybranemu uczniowi – w jaki sposób rozumiesz temat? Czy się z nim zgadzasz?
Świetnie byłoby, gdyby odpowiedź na pytanie w temacie znalazła się w zeszycie.....
UWAGI
Inne propozycje przeprowadzenia lekcji:
1. Można wykorzystać narzędzia TIK:
zapropnować uczniom wykonanie chmury wyrazów związanych ze smutkiem, cierpieniem: WordArt.com - Word Cloud Art Creato
2. Można skupić się na budowie trenu i porównać etapy żalu z obrazami na filmie, np.
Budowa trenu – porządek epicedium |
Obrazy w filmie |
exordium – wyjawienie przyczyny bólu
|
widok kaszlącej córki, jej choroba |
laudatio – wyliczenie zasług zmarłego
|
córeczka dawała miłość, siły ojcu, nadawała sens jego życiu |
comploratio – opłakiwanie
|
płacz po śmierci dziecka, złość – wyrzucenie drzewka |
consolatio – pocieszenie
|
podlewanie drzewka, pielęgnacja, ochrona |
W filmie jest też ważny wątek wody – jej życiodajnej siły, można do tego nawiązać.
Film rozpoczyna się zabiegiem retrospekcji – można o tym wspomnieć.
Można skupić się na symbolice rośliny – tak naprawdę suchej gałęzi, martwej, to działania, uczucia człowieka dają temu drzewku życie w sensie metaforycznym, metafizycznym.
Na drugiej lekcji można by razem z uczniami stworzyć konspekt rozprawki pt. ,,Cierpienie w życiu człowieka” i wpleść kontekst filmowy, żeby pokazać uczniom, że jest to możliwe i jak to zrobić.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz